گروه اقتصادی: روز گذشته بازار ارز با کاهش قیمت دلار و یورو همراه شد تا واکنش مثبتی به تک نرخی شدن ارز دولتی نشان داده باشد.

به گزارش همشهری، هر دلار آمریکا دیروز به کمتر از 3هزار و 300تومان نزول کرد و در برخی معاملات تا 3هزار و 280تومان پایین آمد. در این شرایط صرافان قیمت خرید دلار را 80تا 100تومان ارزان‌تر از نرخ فروش قرار داده بودند که این خود نشانه‌ای از پیش‌بینی آنها از ادامه‌دار شدن این روند نزولی است. معمولا فاصله میان نرخ خرید و فروش ارز به این دلیل زیاد می‌شود که انتظار کاهش قیمت افزایش می‌یابد و صرافان با کاهش قیمت خرید قصد دارند حاشیه سود خود را به هنگام فروش حفظ کنند. روز گذشته قیمت هر یورو نیز به 4هزار و 300تومان رسید تا کاهشی 100تومانی را تجربه کرده باشد. فعالان بازار دلیل این کاهش قیمت را انتظار برای تک نرخی شدن ارز در ماه‌های آتی می‌دانند.

از ابتدای هفته بانک مرکزی نرخ مرجع انواع ارز را به‌عنوان تنها نرخ رسمی کشور اعلام کرد تا تک‌نرخی شدن ارز حداقل در ارزهای دولتی، انجام شده باشد. در این شرایط نرخ‌های ارز مبادله‌ای سابق به‌عنوان نرخ رسمی اعلام و نرخ مرجع که نماد آن دلار 1226 تومانی بود، حذف شد. فعالان بازار این اقدام را نخستین‌قدم برای تک‌نرخی شدن ارز می‌دانند به همین دلیل انتظار کاهش نرخ ارز در بازار آزاد و نزدیک شدن نرخ‌های بازار به قیمت‌های رسمی افزایش یافته است. در حال حاضر بانک مرکزی قیمت دلار را 2هزار و 479تومان اعلام کرده است و نرخ دلار در بازار آزاد فاصله 800 تومانی با این نرخ دارد.

اگر بانک مرکزی بتواند ارز مورد نیاز کشور را با نرخ رسمی اعلام شده تأمین کند و طبق تکلیف بودجه، نظام تک نرخی با نرخ شناور مدیریت شده را پیش ببرد، قیمت ارز در بازار آزاد هم به مانند روال سابق به قیمت رسمی نزدیک خواهد شد. در این زمینه حیدر مستخدمین حسینی کارشناس مسائل بانکی می‌گوید: ارز تک‌نرخی لازمه ایجاد آرامش در اقتصاد است. به شرطی که بانک مرکزی بتواند نیاز ارزی کشور را با نرخ رسمی تأمین کند، بازار هم کنترل خواهد شد و این دو نرخ به هم نزدیک‌تر خواهند شد.

به گزارش همشهری، روز گذشته همچنین قیمت انواع سکه با وجود تعطیلی بازار جهانی طلا و به واسطه کاهش نسبی نرخ ارز، کاهش یافت. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم 10هزار تومان و سکه طرح جدید 6 هزار تومان کاهش یافت و نرخ آنها به‌ترتیب به یک میلیون و 45 هزار تومان و یک میلیون و 87هزار تومان رسید.

کد خبر 222222
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز